Sposoby na pozyskanie stałego klienta

Rola stałego klienta w istnieniu sklepu internetowego jest nie do przecenienia. Z jednej strony, statystyki jasno pokazują, że podczas zakupów stali klienci wydają znacznie więcej od użytkowników nowych, niezwiązanych żadną relacją ze sklepem. Z drugiej – stali, zadowoleni klienci pozwalają zbudować dobrą markę sklepu i stanowią chodzącą reklamę. Ich opinie oraz rekomendacje to bezcenna sprawa. Warto zatem sprawić, aby klient poczuł się doceniony i zawsze z zadowoleniem dokonywał zakupów w naszym sklepie internetowym.

Bardzo ważnym narzędziem w procesie zjednywania sobie klientów jest mailing. Właściwe wykorzystanie tej formy komunikacji z klientem pozwoli na pozytywne nastrojenie go już od początku relacji ze sklepem. Warto pamiętać, że automatycznie wysyłane e-maile z linkiem aktywacyjnym nie muszą być skonstruowane wedle schematu „Kliknij w ten link, aby aktywować konto. Pozdrawiamy”. Taki e-mail może przecież przybrać formę sympatycznego lub żartobliwego listu powitalnego! Podobnie sprawa ma się z korespondencją związaną z pierwszym zamówieniem – warto dopracować ją tak, aby dawała kupującemu poczucie bycia docenionym. Każdy czuje się przyjemnie, będąc zauważonym. W świecie e-handlu konsument nie spodziewa się raczej sprawiających wrażenie spersonalizowanych, miłych wiadomości mających pokazać mu, że jego obecność w społeczności użytkowników sklepu internetowego jest naprawdę ważna.

Mailing może być wykorzystany również do przekazywania naprawdę spersonalizowanych rekomendacji produktów, które mogą być dla danego klienta interesujące. Na rynku są dostępne nowoczesne programy do analizy danych ze sklepu internetowego, które umożliwiają prognozowanie ciekawych dla konsumenta propozycji na podstawie jego wcześniejszych zakupów lub wizyt na stronie. Wykorzystanie takich analiz do proponowania w newsletterze przypuszczalnie interesujących artykułów ze sklepu to kolejny sposób na zjednanie sobie klienta.

Decydując się na „bardziej agresywne” wykorzystanie mailingu trzeba koniecznie pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo. Zbyt częste e-listy mające wyrażać, jak bardzo klient jest dla nas ważny, zupełnie stracą na wiarygodności i nie będą wywierały oczekiwanego efektu. Mogą być nawet uznane za frustrujące, a to na pewno nie będzie związane z ciepłymi uczuciami względem naszego sklepu.

Inny wartościowy sposób na zdobycie stałych klientów to dopracowany i sensownie skonstruowany system opinii, wzajemnych rekomendacji i ocen. Konsumenci bardzo często decydują się na wybór konkretnego produktu lub danej oferty ze względu na opinie, jakie przeczytali w Internecie. Dlatego sklep, który może pochwalić się dużą liczbą pozytywnych opinii będzie na wstępie traktowany jako bardziej wiarygodny. Aby konsument czuł się doceniony, warto zapewnić drobne korzyści kupującym, którzy wystawiają opinie produktom i informują na temat kontaktu ze sklepem. Dość popularne są mini-konkursy polegające na losowaniu bonu wśród piszących opinie. Rozsądne może być także oferowanie im dodatkowego rabatu.

Nie można też zapominać o możliwości sprzężenia sklepu internetowego z mediami społecznościowymi. Taki zabieg umożliwi klientom szybkie dzielenie się dobrą ich zdaniem ofertą ze znajomymi lub wypowiedzenie się na swoim profilu na temat jakiegoś produktu, od razu zamieszczając odsyłacz do jego podstrony w naszym sklepie internetowym. Takie rekomendacje czynione w mediach społecznościowych mogą być bardzo skuteczne!

Stały klient to prawdziwy skarb dla sklepu internetowego. Przy okazji planowania tego biznesu warto zastanowić się również nad tym, w jaki sposób zamierzamy zjednywać sobie kupujących. Pamiętajmy wtedy o tym, jak potężnym narzędziem marketingowym może być „zwyczajny” mailing, i jak ważne jest mądre wykorzystanie rekomendacji, które czynią między sobą e-konsumenci.