Jak zacząć przygodę z własnym sklepem internetowym?

Sklep internetowy to relatywnie prosty w realizacji i niewymagający dużego wkładu początkowego pomysł na biznes. Oczywiście nie oznacza to, że jego założenie jest trywialne. Prześledźmy kolejne kroki procesu tworzenia sklepu internetowego.

Po pierwsze, sklep internetowy to działalność gospodarcza – a taką należ zarejestrować. Zazwyczaj na początku najbardziej wartą rozważenia formą zarejestrowania jest jednoosobowa działalność gospodarcza; oczywiście takich form jest dużo więcej i warto się zapoznać ze wszystkimi, choćby z myślą o przyszłym rozwoju firmy.

Kolejny ważny krok to określenie kategorii, na której ma się skupić nasz sklep internetowy. Czy będzie to bardzo popularny w Internecie asortyment – na przykład książki i multimedia – którym zajmuje się już wielu innych sprzedawców? A może warto postawić na niszowy asortyment i być jednym z nielicznych sklepów go oferujących? Decyzja nie jest prosta, więc trzeba ją należycie przemyśleć.

Następnym elementem procesu tworzenia sklepu internetowego jest skonstruowanie strony internetowej. Raczej nie trzeba wspominać, jak bardzo jest ona w e-handlu ważna. Dlatego jej kreowaniu warto poświęcić dużo uwagi, zaczynając od znalezienia stabilnego i pewnego hostingu, a także odpowiedniej domeny.

Jeśli chodzi o samą konstrukcję strony internetowej, najwłaściwszym rozwiązaniem zdaje się być postawienie na technologię responsywną. Dzięki temu nasza strona będzie dostosowywała się do wielkości ekranu, na którym jest przeglądana – więc nie będzie sprawiała problemu na urządzeniach mobilnych. Strona internetowa sklepu powinna być przejrzysta i klarowna, użytkownik musi być w stanie znaleźć na niej wszystkie potrzebne informacje. Strona powinna też oferować atrakcyjne, łatwe w obsłudze środowisko do składania zamówień. W jego ramach warto zamieścić możliwie najwięcej różnych form płatności – to ucieszy potencjalnych nabywców. Choć wciąż najpopularniejsze są płatności za pobraniem i przelewem, nowe rozwiązania – na przykład płatności BLIK – zyskują coraz więcej zwolenników.

Jeśli sklep od strony technicznej został już skonstruowany i wiemy, czym w gruncie rzeczy będzie się zajmował, pozostaje jeszcze utworzenie i wzmocnienie marki. Oczywiście w tym celu niezbędna będzie nazwa sklepu, najlepiej chwytliwa i prosta do zapamiętania, kojarząca się z oferowanym asortymentem. Kolejną kwestią jest rozpropagowanie biznesu – tutaj bardzo pomocne będą media społecznościowe. Jest to możliwość zareklamowania się, która nie wymaga ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Oczywiście za opłatą można w niektórych mediach społecznościowych uzyskać bardziej skuteczną reklamę.

Oczywiście oprócz portali społecznościowych istnieje mnóstwo innych rodzajów reklamy. W miarę rozwoju działalności warto rozszerzać także skalę reklamy. Bardzo pomocne mogą być w tym reklamy, w których sami określamy na bieżąco kwotę inwestycji – takie rozwiązanie proponuje na przykład Google AdWords.

W ramach marketingu nie zapominajmy też o mailingu – dopracowanie i uatrakcyjnienie automatycznie wysyłanych do klientów komunikatów to dobry sposób na sprawienie, że konsumenci polubią nasz sklep.

Sklep internetowy to biznes relatywnie prosty w realizacji. Nie oznacza to jednak, iż można bezrefleksyjnie przejść przez wszystkie elementy procesu jego tworzenia. Dużo lepiej wyjdziemy, dokładnie planując każdy z aspektów naszego przyszłego sklepu – przemyślane miejsce marki na rynku, konstrukcja sklepu i strategia marketingowa to znacznie zwiększą szanse na powodzenie naszego biznesu.