Jak prowadzić profil firmowy w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe już kilka lat temu stały się ważnym kanałem komunikacji z klientem. Niejedna firma zawdzięcza sukces odpowiednio skonstruowanemu i prowadzonemu profilowi firmowemu na Facebooku czy Twitterze. Bagatelizowanie siły mediów społecznościowych w marketingu jest bardzo niemądrym posunięciem. Można powiedzieć więcej - prowadzenie strony fanpage na Facebooku i/lub stron firmowych na innych portalach społecznościowych powinno stanowić bardzo ważną część strategii marketingowej, mającej wypromować markę i podtrzymać zainteresowanie klientów.

No dobrze, jednak od decyzji o prowadzeniu marketingu i komunikacji z klientem również w mediach społecznościowych do stworzenia dobrego, przyciągającego profilu firmowego – długa droga.

Najważniejsze w procesie promowania marki w mediach społecznościowych są analiza i wyczucie. Analiza musi wykazać, kim są nasi klienci, do kogo tak naprawdę kierujemy produkt i ofertę. Wyznaczenie targetu jest wyjątkowo ważne, jeśli chcemy, aby fanpage oferował atrakcyjny przekaz. Zupełnie innego typu informacji będą oczekiwać profesjonaliści, innego młode kobiety, a jeszcze innego pasjonaci gier komputerowych.

Z kolei wyczucie jest sprawą wysokiej wagi, ponieważ media społecznościowe rządzą się swoimi prawami. Niektórzy je rozumieją, inni nie. Do prowadzenia skutecznego kontaktu z klientem na portalach społecznościowych niezbędne jest ich wyczucie, to znaczy rozumienie ich realiów, posługiwanie się specyficznym, „memowym” humorem, umiejętność przyciągania użytkowników do fanpage’a chwytliwymi, odpowiednio dobranymi wypowiedziami i komentarzami.

Rozpoczynając marketingową karierę na przykład na Facebooku należy wystrzegać się „nadgorliwości” i myślenia typu „więcej znaczy lepiej”. Zbyt dużo postów na tablicy może wywoływać nawet efekt przeciwny do oczekiwanego, ponieważ może być traktowane jako rodzaj SPAMu, który z miejsca odpycha potencjalnych klientów. Dużo lepszym pomysłem jest publikowanie postów w mniejszej liczbie, za to bogatych w treść lub humor, a przede wszystkim – o odpowiedniej porze dnia i regularnie. Fani lepiej zareagują na treści pojawiające się zgodnie z naturalnym rytmem dnia, nawiązujące do elementów związanych z przebiegiem tygodnia (weekendu, miesiąca, roku) itd. Odpowiednie określenie rytmu dnia fanów to sprawa niebagatelna. Odpowiednio wykorzystana wiedza na temat pór dnia, w których fani przebywają w Internecie, to klucz do przyciągnięcia ich uwagi i zdobycia popularności.

Od pewnego czasu fanpage to już nie tylko „tablica ogłoszeń” – to także platforma, przez którą klienci będą zgłaszać swoje wątpliwości, zadawać pytania i oczekiwać wyjaśnień. Będą też oczekiwać, że wszelkie problemy będą rozwiązane w rozsądnym czasie. Dobra komunikacja z klientem za pośrednictwem fanpage’a potrafi wzbudzić bardzo ciepłe odczucia względem marki.

Media społecznościowe oferują ogrom możliwości prowadzenia marketingu. Ich sprytne wykorzystanie to klucz do sukcesu w świecie tak bardzo ogarniętym nowymi technologiami. Warto poświęcić część zasobów na stworzenie takiego profilu marki, który będzie przyciągał klientów i dbał o wizerunek firmy, wykorzystując tak wiele bogatych funkcjonalności oferowanych przedsiębiorcom przez media społecznościowe, jak to tylko możliwe.