Jak zadbać o przyjazny i bezpieczny proces płatności?

Proces dokonywania płatności jest jednym z ważnych elementów, na które użytkownicy zwracają uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupach w sklepie internetowym. Wirtualny koszyk bardzo często bywa porzucany – między innymi ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji czy zbyt skomplikowaną procedurę finalizowania zamówienia.

Wciąż najpopularniejszą metodą płatności są przelewy internetowe. Mogą one występować w formie zupełnie klasycznej lub Pay-by-link. Wciąż wiele sklepów internetowych decyduje się tylko na obsługę najprostszej formy płatności – na stronie są podawane dane do przelewu… i to wszystko. Klient jest zmuszony do wykonania przelewu samodzielnie. Rozwiązanie to nie jest optymalne, mimo że można je uznać za zupełnie niewymagające i banalnie proste do wdrożenia, a także nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami ponoszonymi przez przedsiębiorcę. Problem tkwi w komforcie użytkownika oraz jego poczuciu bezpieczeństwa. Szczególnie ważny jest ten drugi aspekt. Użytkownik, widząc konieczność samodzielnego przelania pieniędzy na konto małego, nieznanego wcześniej sklepu internetowego, może poczuć niepokój o przebieg transakcji. Zniechęci go to do dokonania zakupu.

Lepiej sprawa ma się w wypadku przelewów Pay-by-link. W tym rodzaju przelewów klient z poziomu strony sklepu przenosi się bezpośrednio do wypełnionego formularza przelewu, w odpowiednim systemie bankowości internetowej. Nie musi dzięki temu przepisywać danych przelewu, a ponadto informacja o przekazaniu środków sprzedawcy jest wysyłana prawie natychmiast po zatwierdzeniu przelewu Pay-by-link. Tego rodzaju płatności są realizowane za pośrednictwem firm obsługujących zintegrowane płatności (IPSP) – na przykład DotPay, Przelewy24. To również uwiarygadnia sklep w oczach klienta.

Kolejnym sposobem płatności, który zagwarantuje kupującemu bezpieczeństwo i da mu możliwość wygodnego zapłacenia za transakcję, są karty płatnicze. Ich obsługa – również mogąca być realizowana za pośrednictwem zewnętrznych firm – to duża zaleta sklepu. Płatność przy pomocy karty to wyjątkowo bezpieczny sposób uiszczania opłaty. Firmy związane z kartami płatniczymi muszą spełniać bardzo wysokie normy bezpieczeństwa, ponadto od jakiegoś czasu płatność tego typu wymaga dodatkowego potwierdzenia – na przykład kodem SMS otrzymywanego od banku, który wydał kartę (system ten nazywa się 3-D Secure). Płacenie kartami płatniczymi posiada jeszcze jedną zaletę – wiąże się ono z możliwością żądania przez klienta chargebacku, czyli procedurze umożliwiającej ubieganie się o zwrot środków (obciążenie zwrotne) w wypadku niedotrzymania przez sklep umowy.

Istnieje jeszcze wiele innych bezpiecznych i interesujących dla klientów sposobów płatności. Wśród nich znajdują się wirtualne portmonetki (na przykład PayPal) czy płatności mobilne (na przykład BLIK). Niewątpliwie udostępnienie większej liczby metod płatności za zamówienie to rozsądne posunięcie: zwiększa wiarygodność działalności i zwiększa komfort robienia zakupów. Te kwestie sprawiają, że e-konsumenci porzucają koszyk rzadziej i są z zakupów bardziej zadowoleni.