Geolokalizacja - nowe możliwości

W ciągu ostatnich miesięcy geolokalizacja stała się modnym hasłem w świecie płatności, o czym świadczy fakt, że wiele poważnych firm inwestuje w aplikacje oparte na tej technologii. To właśnie bliskość i dostępność stają się kluczowe dla przyszłości naszych płatności. Zanim jednak opiszemy zalety wykorzystania geotechnologii do realizacji naszych transakcji i scharakteryzujemy działanie różnych aplikacji wykorzystujących to rozwiązanie, musimy wyjaśnić czym jest sama geolokalizacja.

Najprościej rzecz ujmując geolokalizacja to zarówno proces jak i technologia lokalizująca geograficzne położenie obiektu. Nasze smartfony używają geolokalizacji w wielu rozmaitych aplikacjach, jednak najlepiej nam znaną jest system GPS (Global Positioning System). Położenie określane jest zazwyczaj poprzez współrzędne geograficzne, ale także innego rodzaju dane adresowe, jak kod pocztowy, miasto, ulica oraz numer domu. Warto wiedzieć, że geolokalizacja jest ściśle powiązana z pozycjonowaniem, jak często nazywa się proces ustalania samych współrzędnych geograficznych.

Zastosowanie
Wraz z ewolucją aplikacji na nasze smartfony, wielu przedsiębiorców i inwestorów zaczęło wykorzystywać narzędzia, jakie daje geotechnologia. Jeśli uważniej przyjrzysz się swoim aplikacjom, szybko spostrzeżesz jak szeroko wykorzystywana jest geolokalizacja. Social media, transport, pogoda czy wiadomości – wszystkie usługi wykorzystują dane o naszej lokalizacji po to, aby oferować dokładniejsze i precyzyjne informacje. A to dopiero początek! Eksperci wskazują, że tendencja do wykorzystywania tych rozwiązań będzie narastać. Dowodem na to jest zastosowanie geolokalizacji w procesie płatności. 

Przyszłość płatności
W ciągu ostatnich kilku lat świat płatności przeszedł prawdziwą rewolucję. Nasze tradycyjne portfele zastąpiły ich elektroniczne wersje, a za kawę możemy zapłacić telefonem. Coraz rzadziej nosimy przy sobie gotówkę, kiedy po kilku latach adaptacji e-płatności stały się wygodną częścią naszej codzienności. Nie chodzi tu tylko o brak konieczności noszenia gotówki czy szybką płatność zbliżeniową. W przypadku geolokalizacji prawdziwym udogodnieniem jest marketing. Prawdą jest, że chętniej korzystamy z e-płatności jeśli otrzymujemy specjalne zniżki i promocje i właśnie tutaj geolokalizacja odgrywa bardzo ważną rolę zarówno po stronie konsumenta, jak i sprzedawcy. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu rozwiązań geolokalizacyjnych konsumenci będą otrzymywać zniżki i oferty na swoje telefony z możliwością natychmiastowej zapłaty.

Bezpośrednia oferta
Geolokalizacja stała się jedną z ważniejszych kwestii na rynku związanym z mobilną technologią handlową. Wciąż opracowuje się nowe rozwiązania, a firmy jak Apple, Google czy PayPal inwestują w geo-aplikacje. Nic dziwnego, w końcu geolokalizacja umożliwiła sprzedawcom zapewnienie płynnej i bezpiecznej drogi bezpośredniego marketingu do ich konsumentów. To jednak nie koniec zalet. Otóż efektywność geolokalizacji polega również na tym, że oparty na niej marketing pomija takie kosztowane metody, jak reklamy telewizyjne, telemarketing czy plakaty i bannery, ponieważ zasadza się wyłącznie na bliskości danego sklepu. Konsument już najpewniej spotkał sprzedawcę na swojej drodze i ten ma teraz szansę bezproblemowo i nienachalnie zachęcić go do wejścia do swojego sklepu i zapoznania się z ofertą. W zasadzie zrobi to telefon konsumenta, który podpowie jej bądź jemu o ciekawych sklepach znajdujących się w pobliży, gdzie może nabyć upragnioną rzecz po niższej cenie.